بازتاب افتضاح کره شمالی در جهان/ همه اعدام خواهند شد

یک روز پس از یک حادثه عجیب در جریان مراسم رونمایی یک ناوچه که با حضور رهبر کره شمالی کیم جونگ اون برگزار شد.
به گزارش پارسینه، مجید سلطانی- یک روز پس از یک حادثه عجیب در جریان مراسم رونمایی یک ناوچه که با حضور رهبر کره شمالی کیم جونگ اون برگزار شد، مقامات این کشور در تلاشاند تا ناوچه ۵۰۰۰ تنی را که دچار مشکل شده، دوباره به وضعیت عادی برگردانند. این کشتی جنگی پس از ورود زودهنگام و کنترلنشده به آب در کشتیسازی چونگجین واژگون شد و بخشی از آن زیر آب رفت. کیم این حادثه را «یک اقدام جنایتکارانه» خوانده است.
تصاویر ماهوارهای جدید که به دست آمده نشان میدهد این کشتی که هنوز نامگذاری نشده و دومین ناو از کلاس چوی هیون بهشمار میرود، همچنان با برزنتهای آبی پوشانده شده است. با این حال، اکنون دو کابل فولادی این ناو را به اسکله کشتیسازی متصل کردهاند.
احتمالاً این کابلها برای مهار موقت، ایجاد کشش و تثبیت کشتی استفاده شدهاند تا از حرکت یا چرخش بیشتر آن جلوگیری شود و ایمنی ساختاری تضمین گردد.
جنیفر جون، پژوهشگر وابسته در حوزه تحلیل تصاویر ماهوارهای در مرکز مطالعات استراتژیک و بینالمللی (CSIS)، گفت.:
«کره شمالی اعلام کرده که باید آب را از بخشی از کشتی که دچار آبگرفتگی شده، تخلیه کند؛ این کار باعث تغییر تعادل کشتی میشود و به همین دلیل به نوعی حمایت تثبیتکننده نیاز دارد.
کارشناسان برآورد کردهاند که تخلیه آب دریا از بخش آبگرفته کشتی جنگی و آزاد کردن دماغه از محل سرسرهای (اسلیپوی) حدود دو تا سه روز زمان خواهد برد. همچنین برای بازگرداندن بدنه جانبی کشتی به حالت عادی، چیزی حدود ده روز یا کمی بیشتر زمان نیاز است.
بررسیهای دقیق زیرآبی و داخلی روی کشتی جنگی تأیید کرد که برخلاف اعلام اولیه، هیچ سوراخی در کف کشتی ایجاد نشده است. بدنه سمت راست (استاربورد) خراش برداشته و مقدار مشخصی از آب دریا از طریق کانال نجات به بخش عقبی (پاشنه) کشتی وارد شده است.
این مقامات افزودند: میزان آسیب واردشده به کشتی جدی نیست و نتیجه ورود آب پس از حادثه صرفاً اطلاعاتی است برای اجرای اقدامات عملی جهت بازسازی. دادههای فوق هیچ ارتباطی با علت وقوع حادثه یا تعیین مسئولیت آن ندارند.
هیچ منبع خبری نمی نمیتواند بهطور مستقل ادعاهای کره شمالی درباره وضعیت کشتی را تأیید کند، هرچند جای تعجب نیست که آنها سعی در کوچکنمایی خسارت داشته باشند. یک اندیشکده مستقر در واشنگتن که بهطور دقیق تحولات صنعت کشتیسازی کره شمالی را دنبال میکند، نسبت به جدول زمانی اعلامشده توسط پیونگیانگ برای بازسازی کشتی ابراز تردید کرده است.
جنیفر جون، پژوهشگر وابسته در حوزه تحلیل تصاویر ماهوارهای در مرکز مطالعات استراتژیک و بینالمللی (CSIS)، گفت:
هنوز برای اظهارنظر قطعی زود است، چون از نزدیک در محل حضور نداریم اما نسبت به تخمین دهروزه اعلامشده تردید دارم، چون کشتی بهشدت کج شده و بخشی از آن زیر آب رفته است. همچنین میدانیم که بخشی از کشتی دچار آبگرفتگی شده و زیرساخت اسلیپوی هم احتمالاً آسیب دیده است. حتی اگر کره شمالی بتواند ظرف ده روز کشتی را به حالت ایستاده برگرداند، بازگرداندن کامل توان عملیاتی آن قطعاً زمان بیشتری خواهد برد. نباید فراموش کرد که با توجه به حساسیت سیاسی موضوع، افرادی که این گزارشها را به کیم ارائه میدهند، انگیزه زیادی برای کمرنگ جلوه دادن شدت خسارت دارند.
همانطور که در گزارش قبلی نیز اشاره کردیم، این حادثه زمانی رخ داد که ناوچه بهصورت جانبی از اسکله به آب انداخته شد؛ شیوهای جدید برای کره شمالی که پیش از این معمولاً کشتیهای بزرگ نیروی دریایی را از عقب و از طریق سرسره (Slipway) وارد آب میکرد.
جنیفر جون توضیح داد:تصاویر جدیدی که این روزها از شرکتهای Maxar و Planet دریافت شدهاند، در حال حاضر تحلیل ما را تغییر نمیدهند. ما میبینیم که عملیات بازیابی همچنان ادامه دارد و تعداد بیشتری از شناورهای پشتیبانی (کوچک) برای کمک به این عملیات بهکار گرفته شدهاند. بخش پشتی (پاشنه) کشتی همچنان در آب است و به نظر نمیرسد از روز گذشته تاکنون، تغییری در موقعیت آن ایجاد شده باشد.»
همه اعدام خواهند شد
علاوه بر تلاش برای کوچکنمایی میزان خسارت، مقامات کره شمالی اعلام کردند که تحقیقی برای بررسی علت حادثه در حال انجام است.
به گزارش خبرگزاری رسمی KCNA در روز جمعه کمیسیون نظامی مرکزی حزب به گروه تحقیق دستور داده است تا علت حادثهای را که نباید رخ میداد و غیرقابلقبول است، بررسی و افشا کند و مسئولان آن را شناسایی نماید.
حتی اگر وضعیت فعلی کشتی مطلوب باشد، واقعیت تغییر نمیکند: این حادثه یک اقدام جنایتکارانه غیرقابلبخشش است و مسئولان آن هرگز نمیتوانند از پاسخگویی طفره بروند.
تلقی این حادثه بهعنوان یک مسئله جدی نه بهخاطر آسیبدیدگی کشتی یا زیان اقتصادی، بلکه به این دلیل است که باید ضربهای جدی به سهلانگاری، بیمسئولیتی و نگرش تجربی و غیرعلمی که در برخی حوزهها رواج دارد، وارد شود و زنگ خطر به صدا درآید.
در چارچوب این تحقیقات، هونگ کیل هو، مدیر کشتیسازی چونگجین، در تاریخ ۲۲ مه برای پاسخگویی به نهادهای قضایی احضار شده است.
پس از وقوع حادثه، کره شمالی دست به اقدامی بسیار نادر زد و خبر آن را همراه با اظهارات کیم جونگاون بهطور رسمی اعلام کرد؛ اقدامی که به نظر میرسد با هدف کنترل روایت رسانهای صورت گرفته باشد.
خبرگزاری KCNA روز گذشته گزارش داد:«کیم جونگاون ارزیابی سختگیرانهای ارائه کرد و گفت این حادثه، اتفاقی جدی و عملی جنایتکارانه است که بر اثر بیاحتیاطی مطلق، بیمسئولیتی… و بیتوجهی کامل رخ داده و قابل تحمل نیست.
کیم همچنین اعلام کرد که مسئولان شناساییشده در این حادثه، در جلسه عمومی ماه ژوئن کمیته مرکزی حزب حاکم مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت.
این جلسه، یکی از سطح بالاترین نشستهای حزب حاکم کارگران کره شمالی محسوب میشود.
در عین حال، کیم دستور داده است که این ناوچه تا پیش از برگزاری این نشست حزبی بازسازی شود.
اما همانطور که درباره جدول زمانی ادعایی کره شمالی برای نجات کشتی تردیدهای جدی وجود دارد، این ادعا هم بسیار مشکوک است، چرا که روند تعمیرات به احتمال زیاد گسترده و زمانبر خواهد بود.
با وجود تلاش عجیب کره شمالی برای پوشاندن کشتی با پارچههای برزنتی آبیرنگ (Blue Tarps)، در دورانی که تصاویر ماهوارهای بهراحتی در دسترس هستند، پنهان نگه داشتن وضعیت واقعی کشتی و پیشرفت عملیات بازسازی بسیار دشوار خواهد بود.
ارسال نظر